Recomandări / Timp Liber

Ce-am mai descoperit săptămâna asta (23)

de Scena 9

Publicat pe 9 februarie 2018

A fost o săptămână agitată, în care două filme care au rulat la Cinema Muzeul Țăranului Român au fost întrerupte de grupuri de fundamentaliști creștini și de naționaliști, pe motiv că ar prezenta momente din viața unor persoane de altă orientare sexuală decât majoritatea hetero. Noi am fost și le-am văzut pe-amândouă, ba chiar ne-am bucurat ca după proiecția filmului francez 120 de bătăi pe minut să vorbim cu adolescenții despre necesitatea educației sexuale, și să aflăm mai multe despre filmul Soldații, de la scriitorul Adrian Schiop și de la actorul Vasile Pavel Digudai. Cele două filme abia au intrat în cinematografe, așa că, dacă tot vine weekendul, poate vă faceți un pic de timp pentru ele, să le vedeți pentru ceea ce sunt cu adevărat: povești despre umanitate, cu tot ce presupune ea, de la dragoste, la responsabilitate. Și poate vă surâde și vreuna dintre recomandările pe care le-am adunat în ultimele zile:

 

Ce am descoperit: Documentarul Voyeur 

Cât te ține: O oră jumate

De ce: Ca să vezi cu ochii tăi cum una dintre legendele jurnalismului american, the one and only Gay Talese, dă de gard cu un subiect la care a lucrat, mai mult sau mai puțin, 30 de ani. Totul a început de la o scrisoare primită în 1980 de la un tip care recunoștea că își cumpărase un motel în Aurora, Colorado, ca să construiască acolo o platformă de spionat prin gurile de aerisire și să urmărească oamenii când fac sex și nu numai. La început, bărbatul nu voia să apară cu nume și prenume, așa că Talese a stat și-a așteptat până ce motelul a fost vândut, bărbatul a îmbătrânit și a acceptat să-i fie dat numele: Gerald Foos. Așa că legenda Talese s-a apucat să lucreze la o carte despre Foos, pe care-l considera un fel de cercetător mai ciudat al sexualității umane, demn de înaintașii săi mai celebri, Alfred Kinsey, William H. Masters și Virginia E. Johnson. Ce uită să facă în timp ce documentează subiectul e să verifice și din alte surse povestea lui Foos. O variantă scurtă apare în New Yorker, iar câteva zile mai târziu Washington Post publică un material în care dezvăluie niște nepotriviri destul de flagrante între varianta lui Foos și realitate. Talese își reneagă cartea care urma să apară, Josh Koury și Myles Kane (fost producător video pentru New Yorker) sunt acolo și filmează dezastrul. A ieșit un documentar despre cum, indiferent dacă ești jurnalist sau voyeur, e bine să nu lași orgoliul să-ți întunece judecata ;) (Luiza Vasiliu)

Ce am descoperit: Poeziile lui Paige Lewis

Cât te ține: Cât vrei

De ce: Am ieșit într-o seară în oraș și, în mijlocul hărmălaiei, o tipă a făcut liniște și-a început să citească de pe telefon o poezie care începea așa:

The moment I saw a pelican devour

a seagull – wings swallowing wings – I learned

that a miracle is anything that God forgot

to forbid. So when you tell me that saints (...).

Dincolo de felul în care-a ajuns poezia asta la mine (la rândul lui poetic, haha), felul în care curgeau versurile alea, ca un fel de flux al conștiinței, unde se amestecă imagini visate / trăite / amintite / imaginate, cu bucăți de știri, la rândul lor mai mult sau mai puțin exact rememorate, cu frânturi de informații și stări, m-a făcut să-mi notez în telefon numele autoarei, și s-o caut a doua zi la prima oră: Paige Lewis. N-am aflat mare lucru despre ea, decât că trăiește în Florida și tocmai a publicat un volum de poezie. Dar am petrecut o jumătate de zi navigând prin poemele ei și m-am simțit ca într-o minte primitoare, care mă lasă să văd cum se construiește, în intimitate, un gând. Iar de când i-am ascultat și vocea lui Paige Lewis, în timp ce recită You Can Take off Your Sweater, I've Made Today Warm, am prins și mai bine din muzica pe care o au versurile ei. (Andra Matzal)

Ce am descoperit: Filmul Una Mujer Fantástica (Chile, regia sebastian Lelio, 2017)

Cât te ţine: o oră şi 44 de minute

De ce: Una Mujer Fantástica începe cu o poveste de dragoste într-un decor misterios, cu un vag aer de Pedro Almodóvar. Într-un local semi-pustiu, Marina cântă Tu amor es un periódico de ayer, iar Orlando o privește cu încântare. Apoi cei doi merg la un restaurant chinezesc, pentru a-i sărbători femeii ziua de naștere. Dar, pe neașteptate lucrurile, ies de sub control și te trezești claustrat alături de Marina în durerea ei. Totul se întâmplă ca într-un film mut. Lumea se prăbușește în jur, însă Marina nu scoate niciun țipăt, nu se revoltă împotriva nimănui, este trasă înainte de un scop pe care îl înțelegi treptat. Ce caută Marina este recunoașterea durerii ei. Dreptul de a ne trăi durerea este parte din identitatea noastră. Tot ce poți face ca spectator e să o însoțești pe această femeie până în punctul în care își va elibera emoțiile. Eu am plâns o mare parte de film. Am plâns pentru că vorbește despre abuz și nedreptate, într-un fel conținut, blând și irespirabil în același timp. (Diana Meseșan)

Ce am descoperit: Filmul The Meyerowitz Stories (SUA, regia Noah Baumbach, 2017, disponibil pe Netflix)

Cât te ţine: o oră şi 52 de minute

De ce: Pentru că, vorba prietenului care mi l-a recomandat, ai ocazia să vezi un altfel de Adam Sandler, unul profund şi cu adevărat şmecher ca actor. Face echipă perfectă cu un Ben Stiller mai conţinut, o Elizabeth Marvel fucked up, o Emma Thompson sedată (şi de ocolit când găteşte) şi un Dustin Hoffman patriarhal, pe care-ţi vine fie să-l loveşti peste faţă, fie să-l mângâi pe creştet. Hoffman e tatăl primilor trei şi soţul lui Thomson - un sculptor din New York care a lăsat o amprentă minoră asupra artei, dar nu şi a copiilor săi, pe care i-a copleşit cu măreţia lui închipuită (sau nu?) şi cu un bad parenting plin de aşteptări pe care probabil că le avea de la el, dar, totodată, un om greu de urât şi de abandonat. Totul începe cu Adam Sandler - un super-tată/ratat-în-viaţă - căutând un loc de parcare în Manhattan şi se transformă într-o dramă de familie cu mult umor şi actorie mişto, o altfel de punere în scenă a tot felul de daddy issues. (Ionuț Dulămiță)

Tema de gândire

Acest site web folosește cookie-uri prin intermediul cărora se stochează și se prelucrează informații, în scopul îmbunătățirii experienței dumneavoastră. Mai multe detalii aici.

OK